Jaga Anak Kalau Tak Tayah Beranak - Denhanda

20 Sep 2013

Jaga Anak Kalau Tak Tayah Beranak

sebenarnya MG tak tahu nak buat tajuk apa entri kali ni
kalau tak lagi panjang tajuk MG ni
dah lebuh 10min MG pikir ni jelah yg dapat tajuk tu..huhu

bukan MG nak marah pasangan nak punya anak tapi MG terpanggil nak share pendapat MG dan nak share sekali apa kata UAI tentang benda yg MG nak share ni.

kita salu pergi surau/masjid kalau ada kenduri sure rmai gila budak2 kan?
itu takpe 
sebab budak2 nilah yg memeriahkan lagi suasana
kalau tak suram je macam ada org mati kt masjid padahal buat khatam quran ramai2
bukan MG suh bersorak2 tp kalau ada budak2 sni riuh la skit TAPI!

macam ni xpe. tp make sure duk tepi . jgn ptus saf .


janganlah biarkan anak2 kecil yg belum mumayiz menjerit2 time org tgh semayang
time org tgh bg ceramah 

tolong ..tolong jaga kalau bawak anak2 yg belum mumayiz
yg belum tahu di suruh diam tu . tolonglah jaga 
jangan menyusahkan org lain yg dtg tak tenteram jadinya.

kadang2 anak2 menangis, mak dia bia je ..melalak la budak tu sampai org lain yg datang pujuk
penah kan macam ni?
ade plak cmtu kan?

itu situasi dalam masjid
kalau pergi umah org pun sama juga konsepnya
kalau anak tu bwh 5 tahun . belum dgr kata.
tgh buas.
tolong la jaga anak2 tu

macam ni kan bagus kan ? sejuk perut ibu ngandung ..huhu


kalau pecah 1 brg kt umah org tu , mmg la tuan umah tak kata apa tapi yela
cuba kena kat kita plak??
takan kita nak marah anak2 yg tak tahu ape2 tu
takan nak marah mak ayahnya plak kang xjdik kwn baik dah
takan nak ganti sia2 je benda yg pecah tu
kalau rm1-rm2 bole lagi la
kalau beratus?
tak ke pening kepala.

ada pulak mak ayah yg leka.
tak aware dgn anak2 yg tgh buas.
yg belum tahu nk jaga dri
kadang2 bukan 100% salah anak, mak ayh pun ada jgk salah nya ..

so, jagalah anak2 tu.
tgk2kan dia..
jgn lepaskan sgt dia kat umah org or kat mana sja
jgn dah terhantuk baru teragak kan?

kalau malas jaga anak suh anak yg dah besar tolg jagakan ..haha


dan ni nak share UAI cakap pasal isu ni ..
jon dgr ..lawok boh ..
dlm lawak ada nasihatnya :)


18 comments:

  1. erm.. mmng la.. kalau dalam masjid tu ada jgk..tp paling perasan time datang rumah. sesetengah mak ayh ni biar je kan ank tu.. dh la hyper, pastu tak dduk diam..mak nya boleh pula tgk je.. kita ni pula yng kena awasi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul!
      tanak la plak napak kita ni jga brg tp pkirla kalau ank org buat mcm tu kt umah kte msti kte xske jgk kn :)

      Delete
  2. dalam masjid paling terkesan terutama pada jemaah yg sdg sembahyang. Moga kita semua sentiasa berjaga2 kalau nak bawak anak gi masjid :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. bawk ank boleh tp pesan kt mreka tu
      dr umah pesan, kt mjid pesan
      jgn bg bsing2 kalau tak tayah g msjid
      inform diorg g masjid nk smyg
      nk dpt ilmu bkn nk main .
      lme2 diorg jinak la tu ..huhu

      Delete
  3. sy kalau budak2 memekak kat masjid boleh tahan lagi..

    tapi kalau smpai berlari depan kita yg tgh solat ni, mmg hangin je..

    pandang mak dia pastuh jeling.. huhuhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak die buat tak tahu je lg hangin ..kan kan ?
      hahaha

      Delete
  4. kita kena didik anak2 tertib berada di masjid...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2!
      semua dtg dr parents how to teach their kids :)

      Delete
  5. tu la dear kan?. susah betul orag skrg ni. kadang2 parents bz smpi anak terabai suma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade tu men letak je ank dia main kt surau mgrib isyak bru ambik
      haha
      mcm2 perangai

      Delete
  6. betul tuuu... ramai yang buat cm nii.. seelok nya tinggal kan di rumah anak2 yang kecil2 tu kalo ye pon nak dtg masjid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mgkin diorg nk ajar ank diorg dekt dri ngn masjid sejak kecik tp mcm slah plak diorg lepas ank diorg main2 mekak2
      budk2 ap yg diorg tahu...
      belum mumayiz xleh rotan diorg :)

      Delete
  7. Saya paling tak berkenan bila ada sesetengah ibu bapa yang tak pantau langsung keadaan dan sikap anaknya di rumah orang. Suka-suka hati masuk bilik orang. Eee!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau takpe..
      kalau msuk je xp, ni amek brg dlm blik bwk keluar
      eiii..
      geram kan ? ! grrrr ..

      Delete
  8. perkongsian yang bagus.. :)

    ReplyDelete
  9. paling rasa menyampah bila bulan puasa.
    time terawih mmg x berkenan kalu bawa budak2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xp...
      tp shark...kalau xd budak2 xbes plak kan ? :)

      Delete

Rakan Google+

Rakan Blogger