Nasihat#2 Biar gaji sedikit tapi hati senang - Denhanda

21 Jun 2013

Nasihat#2 Biar gaji sedikit tapi hati senang

Kalau anda cari kerja tgk gaji ke tgk kerja?
Rata-rata kita semua memang pandang pada gaji dulu. Gaji ok kita terus sambar.
Lepas 2 3 bulan kerja mula la mengeluh. Itu ini tak kena.
Kena overtime sampai pagi tanpa gaji mengeluh
Kena kerja sabtu ahad mengeluh
Apply cuti tak pernah lulus, mengeluh
Gaji dah banyak kan? Apa nak mengeluh nya?



Jumpa kawan2 pada hujung minggu
Cerita pasal life, pasal kerja.
Mengeluh, byk kerja. Susah. Pecah pale. Ot x byr
Tersorok seorang kawan,
Kau kerja apa? Tgk cm rilex je
Kerja sendiri
Kerja apa kau buat
Ambik order jahit2 baju je
Gaji xtentu cuti suka hati xd masa utk aku kerja
Kerja lebih gaji lebih, kerja kurang gaji senyap
Xyah pening2 pale mcm korang.

Sebenarnya . kita ni ada tanggungjawab.
Mak ayah hantar belajar jauh2 tinggi sampai naik kapal terbang, dah habis belajar diorang nak kita kerja yg gaji tetap dan besar dan org lain tahu.
Tak ramai mak ayah yg menyokong jika anak mereka ingin bekerja sendiri.
Tak ramai mak ayah yg suka anak2 kerja swasta, xmenjamin, xd pencen, walhal kita tak tahu kita hidup ke nak sampai pencen tu.
Kita sendiri kena tukar mindset mak ayah kita
Kerja asal halal.
Kemewahan didunia ni semua orang nak tapi kita tak tahu kalau kita mewah kita akan tukar menjadi seorang yg tamak atau sombong . siapa akan tahu apa akan jadi?


Kenapa kita nak lebih?
Kenapa kita malu kerja gaji rm700 sebulan kalau itu cukup utk belanja kita dan utk mk ayah kita bulan2?
Kenapa kita harus malu jika kita degree holder tp kita kerja pasar malam?
Kita patut malu jika kita tak kerja dan tak gunakan kepandaian kita untuk memewahkan diri sendiri.
Kerja mkn gaji. Orang makin kaya tp kita duk takuk tu je .
Biarlah kita tahu apa kita buat.
Gaji sedikit tapi hati senang dah cukup

Tamak selalu rugi J

2 comments:

  1. Assalamualaikum dear..
    sorry komen kt sini..utk iklan tu belum penuh lg..masih ada byk space..kalau nak boleh jer..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. orite!
      tp lepas raya la sbb now belum ready semua lg :)

      Delete

Rakan Google+

Rakan Blogger