Pesan pada hati sendiri - Denhanda

23 Apr 2013

Pesan pada hati sendiri


Jaga hati

memang susah nak jaga hati orang sebab kita tak nampak bagaimana bentuknya, warnanya, keadaannya.
mcm mna pun sy ad tip yg paling mudah utk jaga hati orang :)

JAWAPAN PERTANYAAN WAJIB FOKUS KEPADA APA YG DI TANYA SHJ !

CTH:Awk dah makan?
dah.

ko tak pergi ke rumah si amin tu?
tak.

memang pada dasarnya si penanya akn hilg sabar atau bengang dengan tindakan kita yg bersahaja atau nak tak je jwb TAPI itu lebih bak drpd ada ayt penambahan.

CTH: awk dah makan?
dah. tgu awk nk mkn skali alamtnya kebulurla sy. dah tu nak komen2 plak masak sedap tak sedap.

ko tak pergi ke rumah si amin tu?
tak. alah, kau pergi pun sebab nak suh dia join MLM kau tu kan sbb aritu dia dah janji nak masuk bwh kau. g la bodek dia sampai dapat .

dah tgk? ayat2 penambahan itu adalah AYAT PENAMBAHAN NEGATIF. so DON'T adding any extra words to explain.

TAPI kalau mmg nak jugak letak ayat penambahan dalam ayat kita boleh letak AYAT PENAMBAHAN POSITIF.

CTH: awk dah makan?
dah.awk dah mkn ke? kalau nak mkn sy teman/sy panaskan balik lauk2 tadi.

ko tak pergi ke rumah si amin tu?
tak.kau jela pergi. nanti kirim salam kat amin ye.

hah? nampak tak perbezaan kedua ayat2 tadi??
hidup kita ni perlu byk yg positif, barulah org2 disekeliling kita pun positif.
dapatlah kurgkan sakit hati org bila berkata2.
sbb kdg2 kita xtaw kata2 kita, perbuatan kita buat org sakit hati. nanti tiba2 bermasam muka sedang kita xtahu apa puncanya.
pepatah dulu ada berkata, kerna mulut badan binasa.

so guys! practise make perfect! slalu pkir positif!


                     baby kailan ikan masin :)

No comments:

Post a Comment

Rakan Google+

Rakan Blogger