CARA KIRA ZAKAT PERNIAGAAN SECARA ONLINE - Denhanda

20 Jun 2016

CARA KIRA ZAKAT PERNIAGAAN SECARA ONLINE




ZAKAT PERNIAGAAN = 2.5 DRPD UNTUNG TAHUNAN 


So, nak senang boleh kira je pakai kalkulator ni 

KIRA ZAKAT PERNIAGAAN ANDA SECARA ONLINE = TEKAN SINI

So, kat website zakatselangor.com tu akan memudahkan anda kira berapa zakat perniagan yg anda perlu bayar .


dan ini syarat2 oang yg perlu keluarkan zakat perniagaan.

SYARAT-SYARAT WAJIB ZAKAT PERNIAGAAN

  • Muslim: Hanya bahagian pemilikan orang Islam sahaja yang wajib dizakatkan.
  • Harta Halal: Harta yang halal sahaja yang diwajibkan Zakat.
  • Cukup Haul: Haul dikira daripada awal perniagaan sehingga genap tempuh satu tahun mengikut kalendar Hijrah (355 hari) atau Masehi (365 hari).
  • Cukup Nisab: Nisab harta perniagaan dan wang dinilaikan berdasarkan harga pasaran 86 gram emas.
  • Milik Sempurna (al-Milk at-Tam): Zakat diwajibkan terhadap harta perniagaan yang mempunyai status milik sempurna dari segi pemilikan fizikal (hiyazah) dan berkuasa mengurus tadbir (tasaruff) harta tersebut.
  • Harta Produktif (an-Nama’): Harta yang diwajibkan Zakat mestilah yang boleh berkembang atau berpotensi untuk berkembang.
  • Niat Perniagaan (urud at-tijarah): Niat perniagaan mesti dilakukan apabila harta tersebut dipunyai peniaga dengan bertujuan diperniagakan untuk memperolehi keuntungan.

Haa, dah semak syarat2 ni ..
kalau dah kena bayar zakat tu bayar2 lah ye 
sebab zakat ni untuk keperluan golongan asnaf pula 

tak rugi kita berzakat
lagi berkat dan lagi maju perniagaan kita nanti . insyaAllah :)



No comments:

Post a Comment

Rakan Google+

Rakan Blogger