Mungkin Ada Lagi OKU seperti adik firdaus - Denhanda

26 Jun 2014

Mungkin Ada Lagi OKU seperti adik firdaus

take their hand and walk together 

hampir semingu cerita OKU firdaus ini .
macam2 spekulasi yg kita dgr
hidup ibunya terlampau daifla
ibu nya tak mendera tapi tak cukup duit nak pelihara, nk bersihkan bilik tidur firdaus la
itu ini dan pelbagai tohmahan yg dilemparkan kepada ibu nya

marah caci maki kita kerna kita ada rasa simpati terhadap OKU yg dibiarkan dalam bilik gelap
dengan baju koyak rabak
bersama najis dan air kencing

sesiapa pon yg melihat pasti akan mengucap panjang lantas air mata turut berlinangan mengenang nasib firdaus.
kita sebagai umat islam harus percaya bahawa setiap yg berlaku dengan izinNYA dan ada hikmahNYA



mungkin sudah terlalu banyak OKU teranaya yg terlepas pandang oleh masyarakat dan pihak yg bertangungjawab.
mungkin ini dijadikan iktibar bagi mereka yg tidak tahu menyayangi ciptaan tuhan yg begini.

kita juga tidak boleh menyalahkan ibunya 100% kerna ibunya juga manusia biasa
yg malu mempunyai anak sebegitu rupa

orang yg tidak merasa mempunyai anak sebegitu mmg mudah melemparkan kata2 akan menyayangi OKU sehingga putus nyawa tapi pada hakikatnya hanya yg meras tahu apa rasanya.

seringkali kita berasa diperhatikan apabila membawa keluar OKU ini bersiar2
banyak mata yg tidak lepas pandan dan banyak mulut yg tidak terhenti2 berkata

hal ini membuatkan si ibu yg tidak sanggup anknya diperlakukan begitu mengambil keputusan untuk memerapkan anaknya dirumah

tekanan demi tekanan mungkin akan membawa kepad kejadian sebegini rupa.

di sini , coretan ini MG ingin membuka mata dan mohon jgn di hina lagi ibu kpd OKU ini
mungkin ada juga salahnya tapi mungkin ada juga rahsia di sebalik hidupnya yg kit tidak tahu
jangan terlalu cepat menuding jari

Wardina Safiyyah OKU

apa yg wardina ckp ni mmg betul tapi bukanlah 100% kerajaan kita tak ambil peduli dgn golongan OKU ni.
mmg sana nampak keberkesanan dan ambil beratnya sebab mak ayah diorg mendesak kerajaan dan adalah NGO2 yg menegakkan keadilan utk org2 OKU.
kat malaysia ada jugak tapi kerajaan tak dapat nak detect sgt sebab kes mcm ni
tak ramai yg nak mendaftar sebagai OKU.
macam mna kerjaan nak tahu dan bagi bantuan secara menyeluruh kepada OKU.
is like sape2 nk bantuan pergilah mohon . mcm tu ...
isu ni pjg ...berkait kait ..korang pandai2lah pikir
tapi ingat..jgn terus menuding jari kepada 1 pihak shj

ada MG terbaca berat firdaus naik 2kg dlam masa 2 hari , ini menunjukkan bahawa dia akan pulih seperti biasa. dan pihak JKM juga telah turun padang nak ambil alih kes ni

so, lepas ni marilah kita berfikiran terbuka dan menerima OKU dalam kalangan kita.
jgn menyindirkan mereka.
utamakan mereka
bagi mereka harapan yg cerah seperti mana yg kita punya
insyaAllah , perkara sebegini tidak akan berlaku lagi.

berilah mereka peluang dan sambutlah tangan mereka .




firdaus kini stabil . (sebelum dibotakkan)

2 comments:

Rakan Google+

Rakan Blogger