caci maki seorang tukang jahit - Denhanda

24 Apr 2014

caci maki seorang tukang jahit




ops! rileks! ni bukan nak baca cerita maki maki tau.
ini cuma luahan perkongsian seorang tukang jahit terhadap pelanggan beliau.
MG tertarik nak share sebab ini lah realitinya.
bagi MG yg memang mempunyai kedai jahit memang lali dah dengan pelanggan macam beliau ni ceritakan.
so MG nk share dan bagi pelanggan sana buka mata.
bahawasanya kita yg sama2 cari makan sendiri ni kenala pandai bertolak ansur.
setiap bisnes yang di jalankan nak untung. tak sikit banyak.
dan kita semua sebagai pelanggan bukan selalunya betul.
bukan MG nak cakap pelanggan tak betul tapi harus ada sikap bertolak ansur dan budi bahasa.

mungkin kadang kala salahnya pada peniaga tapi yg salah pada pelanggan ramai yg tutup mata.
so sekarang MG share luahan hati beliau dan beberapa komen turut sama pernah melalui situasi begini termasuk MG .

luahan hati ...


the comments :











bukan dalam bidang jahitan je kena macam ni .
MG rasa dalam semua bidang bisnes pun ada macam2 ragam.
ragam2 pelanggan memang akan mewarnai bisnes peniaga tapi ragam yg ni bikin peniaga pusing kepala.huhu

ada juga kadang2 peniaga yg buat hal.
order tak siap la on time la. jahitan ala kadar la itu ini.
eish kalau nak cerita tu mmg byk ragam tapi sabar jelah.

bagi MG yg baru setahun jagung ni apalah sangat ragam pelanggan tapi itu pun dah ada yg tak makan saman tp bagi otai2 bisnes.
tabah dan cekal seorang peniaga atau seorang yg cari rezeki dengan kerja sendiri.
perit jerih mereka, mereka sendiri yg tahu.



sebelum mereka mampu memiliki sebuah lot kedai terpangpang signboard kedai, byk yg dah mereka lalui.

so, korang MG bukan nak salahkan pelanggan mahupun menyebelahi mana2 pihak
setiap yg berlaku ada pro and con. ada positive negatif

mana yg tak elok tu kita buang la jejauh. kita sama2 cari rezeki sama2la toleransi ye :)

*anything order go thru my email . tQ .-ekin.schmidt@gmail.com-




TIP UPAH PUKAL MURAH 


ANDA MAHU CARI SERVIS :

JAHIT PUKAL DESIGN SENDIRI??
SULAM NAMA/ LOGO ATAS BAJU/BAG/TOPI ??
JAHIT TENDER BAJU SEKOLAH ??
JAHIT CADAR ASRAMA SEKOLAH ??
CARI T-SHIRT BRANDED UNTUK JUAL DOWNTOWN?

HUBUNGI - 0149130342
EMAIL - ekin.schmidt@gmail.com

10 comments:

  1. macam macam perangai manusia ni kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula kan sis.
      nk buat mcm mne . ragam manusia ni macam2.
      tu selalu mintk jgn lah dtgkan pada MG org2 yg prangai pelik2 :)

      Delete
  2. Mmg x terlayan ragam pelanggan sbnrnya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sis..kalau nak layan sgt mmg pening kepala :)
      tapi takpe ,anggap je cobaan :)

      Delete
  3. klu dah nak harga murah sgt smp tak patutu sgt better soh dia jait baju sendiri.hehe..

    mmg la ragam manusia ni byk pattern..selagi pandai adapt dengan situation,takde bendalah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu pasal..
      jahit bju sendiri xreti tapi nk murh plak
      sama mkn mee mamak ..mne sedap sgt .mhal plak tu
      tp dah xreti. nk mkn sgt.. terima jela kan?:)

      Delete
  4. Macam-macam kan manusia ni? Waktu bagus, puji macam2 waktu tak kena dengan taste, dikutuk pula habis-habisan D:
    Sepatutnya kita kenalah saling memudahkan antara satu sama lain, beri mereka masa dan biarlah mereka yg tetapkan harga, kadang-kadang kita terlalu ingin kurangkan harga, yang hakikatnya menolak punca rezeki para perniaga. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah
      kita kena bertolak ansur
      saya rasa kalau peniaga dan pembeli bertolak ansur mesti hasilnya memuaskan hati 2 pihak
      namun ada segelintir yang tk faham. terus menyalahkan peniaga tu yg masalah .
      takpela. rezeki tuhan bg . mana yg kita boleh layan perngai nya kita layan :)

      Delete
  5. Manusia memang macam tu.. biasa lah kehiduapan itu kan penuh dengan warna warni..

    Salam Kenal :D - http://timetravelafif.blogspot.com/2014/05/kembara-england-part-7-natural-history.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye TT! salam kenal jgk :)

      btul tu TT..
      semua ni mewrnai kehidupan
      kita la kne tahu nk colors mcm mne kan :)

      Delete

Rakan Google+

Rakan Blogger