30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat - Denhanda

6 Mar 2014

30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat


30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan...lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan " ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok hari sabtu cutikan? Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yg bongsu " Ayah cikgu adik ckp ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yg baru." Isteri spontan menyampuk " mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil anak yg sulung pula mencelah .." ayah kakak pun nak duit Rm 30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong ..

Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk mkn dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta Rm50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah Rm50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm 250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00 untuk barang basah..

setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dgn suami hanya tinggal gaji yg baru dpat pagi tadi sebanyak Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dlm beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..

Keesokkannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi...suami pun pergilah beli dgn modal Rm5.00 dan surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu...si suami ikutkan jugak dlm keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak.Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 ..

sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dgn tudung bawal berharga Rm15.00 mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit bayar..kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00 sehelai..isteri pun selamba kata " bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00 hengget...suami keluarkan lagi Rm30.00 untuk baju tidur anak anak. 

Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar .mintak singgah di kedai makan untuk makan mlm...sang ayah kesiankan dgn rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dgn membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah Rm188.50.

Esok hari Ahad...isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar...tinggallah duit gaji genap Rm180.00..Malamnyer pulak beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta...

Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??....selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..suami katakan tidak.ada modal...lalu isteri menjawab dgn sinis " kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit...klu ajak balik kg saya jer abg kata tak der duit...mana pergi duit gaji abang selama ni....takkanlah seminggu gaji dah tak berduit...abg ada pompuan lain ke??" Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang...nak di ceritakan yg sebenar nanti disalahkan balik kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung Rm15.00 tu....Uaaaaa Uaaaaa..isteri ku sayang.

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yg penyabar demi melaksanakan tanggungjawab dan amanah Allah .aminn 


sedih tak?
sedih kan?
so, isteri2 tu jangan terus tuduh2 macam tu k .
bertimbang rasa dan faham suami .
MG sharing dr fb suami isteri bahgia ^__^

24 comments:

  1. hehehehe... isteri kan keje jugak.. kongsi2 lah bayar mana yang patut~ :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula
      kalau isteri keje. share la mne patut
      kalau xkje tu
      pepaham la suami tu byk bnda nk kena byr :)

      Delete
  2. uwaaaa sedihnya... nk syer boleh x?

    ReplyDelete
  3. sdehnye.. bkn laki je, bujang pun mcm tu, lps tolak kat ibu bapa, komitment sndri. tngal serattus dua. nak mnunggu next gaji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bella!
      pas tolak itu ini tinggl lah kita mata terkebil2 jga tido ..huhu

      Delete
  4. yup itulah senario zaman sekarang, bagi yang tau nak senang jer dan mintak jer dengan laki... so isteri2 jangan jadi macam ni, bawak2lah kesiankan suami ye tak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah!
      kalau gaji berpuluh riban xpela nk mcm2 bulan2
      ni ceckup makan je
      tkpe.
      yg sedikit tu kdg2 berkat tu buat kita rsa ckup even sang isteri tak dapat baju baru atau beg baru bulan2 :)

      Delete
  5. hihihih...ada betul jugak tu MG..tp sy kongsi duit belanja barang rumah.. sharing is caring..ye dok? hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup!
      sharing is caring loving and wink wink ..hehe :)

      Delete
  6. Sedih..tp reality kehidupan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup
      reality mmg pahit sikit :)

      Delete
  7. sungguh sungguh terharu sekali dengan kisah suami isteri bahagia kannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup!
      cerita susah senang suami isteri mmg menyayat hati ..sob sob =.=

      Delete
  8. haha.. tergelak time baca part nie"Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil-kebil ...."bla..blaa..bla.. emmm, gaji dah oke..cuma perbelanjaan tu x dirancang dgn baik..dah la skrg semua barang naik =______=

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau tkpe
      terkebil kebil mata laki
      mne la nk crik duit ni ..huhu
      sian ..
      faham la si suami yg tulus mencari rezki :)

      Delete
  9. Betullah tu, duit banyak mana pun tak akan cukup.
    Setakat RM3,000 apalah sangat. Orang gaji RM30,000 pun ada yang ambil rasuah, keluar suratkhabar samai kena tegur dengan hakim...
    Yang penting duit halal akan menjadi berkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu mak ieteng
      yg sedikit tu bukan pd nilainya ,
      tgk pd keberkatannya :)

      Delete
  10. sally sekarang ada kat tempat encik suami tu...semua sally bayar sorang diri -___-

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah..
      same goes to MG :)
      sabar je

      Delete
  11. Zaman sekarang memang xboleh bergantung pada pendapatan suami satu2nya...
    Memang x cukup la... Si isteri kena membantu juga la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kita rasa ckup semuanya akan ckup :)

      Delete

Rakan Google+

Rakan Blogger