24 TANDA-TANDA HATI KOTOR - Denhanda

27 Feb 2014

24 TANDA-TANDA HATI KOTOR



siapa yg nak hati yg kotor, malah tiada siapa yg mahu berkawan dengan hati yg kotor,
so jom kita muhasabah diri sekejap 
check diri sendiri, bersihkan hati supaya kita org di sekeliling kita pun mempunyai hati yg bersih 


24 TANDA-TANDA HATI KOTOR   (Pesanan Ustaz Abd Wahid, KUIN)

1. Gelisah walaupun tiada masalah
2. Selalu berbangga dengan diri sendiri
3. Angkuh dengan pandang hina terhadap semua orang
4. Sombong dan bongkak
5. Selalu mengintai keaiban orang dan sebarkannya
6. Suka mengumpat dan membuka aib orang lain
7. Gembira melihat oranglain susah dan rendah daripada dirinya.
8. Lidah yang tajam atau tidak menjaga hati orang.
9. Suka menyakiti hati orang dengan sindiran
10. Berlagak alim semata - mata untuk dipuji orang
11. Menyampaikan ilmu dengan riak
12. Menganggap diri lebih hebat daripada orang lain
13. Berpakaian elok untuk dipuji
14. Derhaka kepada kedua-dua ibu bapa
15. Talam dua muka (manis di depan tapi jahat di belakang)
16. Suka menjatuhkan dan memijak orang dengan kuasa yg ada
17. Solat yang tidak boleh khusyuk
18. Kagum terhadap diri sendiri
19. Selalu mencari salah orang
20. Cinta kepada duniawi dan materialistik
21. Mudah bersangka buruk terhadap orang
22. Membesar besarkan hal yang remeh temeh
23. Suka bergosip dan menabur fitnah
24. Menggunakan agama dan berdengki atas perkara duniawi



haaa, dah check dah? ada x?
takde kan? MG tahu korang semua hati baik :)
kalau ada terkena sikit2 tu takpe.
kita berubah kepada yg lebih baik
manusia mmg selalu alpa
tu perlu ada manusia lain mengingatkan dan membawa kembali kejalan yg benar :)
jom kita berubah untuk mendapatkan hati yg bersih, jiwa yg tenang dan hidup yg diredhai ALLAH .
insyaAllah.


8 comments:

  1. Ya Allah peliharalah hati ini..Aminn!!!

    ReplyDelete
  2. jom kita sama2 cek hati kita, semoga tak kotor dan bersih suci lagi murni...he he he...

    ReplyDelete
  3. @syira - jom jom bersihkan hati . insyaAllah :)
    @rdz - amiiiin :)
    @k.farah - insyaAllah kak :)
    @engku - yup! sama2 kita muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  4. thanks sis farah. hope sama2 boleh muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  5. Salam .. saya rasa hati saya kotor lah . Saya dapat nampak perbuatan saya selama ni ada juga orang/kawan-kawan post gambar mengenai tanda² hati kotor di facebook & WhatsApp .. saya dapati isi² yang ada dalam gambar tersebut ada pada diri saya , saya tak merokok , saya tak merempit .. tapi solat 5 waktu saya memang kerap tinggal dah 2 bulan daa saya perasan .. setakat maghrib tu ada la sikit solatnya adakala bila terdengar laungan Azan “Allahuakhbar²” saya rasa benci .. yang peliknya mulut saya seolah kata “apahal la.. azan ni semak je” entahlah nak kata apa . Derhaka dengan mak tu ada la juga , rasa macam dah terbiasa dengan dosa & rasa macam bila buat dosa tu akan terfikir "dosa aku yang tanggung bukan mak & ayah" so boleh buat .. sekarang saya nak cuba ubah sikap .. harap berubah la dengan cara ni … amin.. Assalamualaikum

    ReplyDelete

Rakan Google+

Rakan Blogger