seeloknya ayah yang mandikan bayi yg baru lahir - Denhanda

16 Dec 2013

seeloknya ayah yang mandikan bayi yg baru lahir


Ramai orang terlepas pandang. 
Zaman ini ramai yang suka gunakan kapas lembab (wet nappy) untuk lap najis bayi tanpa mencuci dengan air. 
Apabila memandikan bayi, jangan terus masukkaan badan bayi ke dalam tab. 
Cuci dahulu kemaluan bayi depan dan belakang menggunakan air mengalir supaya bersih. Tujuannya supaya apabila memasukkan bayi dalam tab air tidak menjadi air najis, kesan kemaluan bayi yang beristinjak tidak dicuci dengan air.

ADAB MANDIKAN BAYI BARU LAHIR...

Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim. 
Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam. 
Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, 
kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

1. Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang suam.


2. Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.


3. Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.


4. Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.

5. Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.

6. Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.

7. Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.


8. Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.


MG share dari fb untuk panduan para ibu bapa .sama-sama lah kita menjaga anak-anak yang di amanahkan.
cakap mcm dah ada anak ...haha
ramai anak MG dah
7 orang 
tapi semua anak buah ..huhu
so, practise make perfect mommies n daddies ! :) 

30 comments:

  1. Kebanyakan tips tu akk ikut... Ada yg gak ikut sbb tatau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada yg kita dah tahu kan kak,
      yela, mak mak dah aja skit2 kan :)

      Delete
  2. Tips yg bagus utk bakal ayah... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgus u kamu bgus juga untuk kita semua yg hasrat nak nikah n punya anak :)

      Delete
  3. Comel aje budak-budak tu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua gugel je tu :)
      baby mne ad yg xcomel kan
      geram! :))

      Delete
  4. seronok jaga baby. walaupun xde baby sndiri. bella da puas jaga adik, anak buah, anak spupu. hehe. Insyallah, da ade ilmu skit. nice sharing dear.
    penambahan yg slalu bella buat, lepas mandy, selawat 3x then tiup ke telingga baby =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?
      MG pun puas jga bby
      tp jga mlm2 je belum rsa lg .hehe
      owh tiup tlinge tu jgn bg air msuk tlinge jgk tu :)
      thanx add in bella :)

      Delete
  5. Replies
    1. alhamdulillah
      sama sama kita manfaatkan :)

      Delete
  6. tq share dear .. Boleh jadi panduan utk akak nanti :)

    ReplyDelete
  7. nice sharing . jadi x sabar nak ank plak . *gatal .

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la.
      gatal kuasa 2 . hehe :)

      Delete
  8. awak ada anak nt jgn lupa buat ni! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah :)
      nnti bukk blog ni blik kalau pjg umor ad rezki ank sendiri :)

      Delete
  9. tips yang bagus ^_^ mane tahu nanti acik jadi ayah ..comelnya baby tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah ada rezki acik nnti tu
      nnti nk mndi ank tgk blog MG blik ye :)

      Delete
  10. Replies
    1. together we spread the love :)

      Delete
  11. anak mama , fes neneknya mandikan, yang kedua baru papanya.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela, laki mmg ad jnis tkot skit kalau newborn
      lembik lg kan .
      mak sndri pon ad tkot2 nk mndikan
      belum pengalan, dh pengalamn handal je
      kan mama kn ? :)

      Delete
  12. selalu para bapa ni takut skit nak mandikan bayi.. lagi2 yg baru lahir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu
      tp nnti biasa la kan ?
      kalau ank 1st mmg kekok skit :)

      Delete
  13. Gud sharing.. rindu nk mandikan baby lg..=D

    ReplyDelete
  14. Haha. Vee tak pernah mandikan baby lagi.. Tengok je pernah. Mcm takut pulak nak mandikan dorang. Huhuh.

    ReplyDelete
  15. nice share.. nnti dah ada anak, nk cuba buat la.. heheh

    ReplyDelete
  16. kita praktikkan,tp en suami takut nk mandikan baby.haha

    ReplyDelete

Rakan Google+

Rakan Blogger