Ujian atau balasan - Denhanda

8 Nov 2013

Ujian atau balasan

   



sebut pasal ujian dan balasan
kita jangan tengok orang lain
tengok diri sendiri
adakah apa yang terjadi pada diri kita sekarang ni adalah ujian atau balasan
kita sekarang kaya, adakah itu balasan/ujian?
kita sekarang miskin, adakah itu ujian/balasan?
adik beradik masam muka ,adakah itu ujian/balasan?
family muka ketat sokmo, adakah itu ujian/balasan?
kawan2 tak suka kawan, adakah itu ujian/balasan?
rezeki susah nak masuk, adakah itu ujian/balasan?
rezeki masuk tak henti, adakah itu ujian/balasan?

ujian dan balasan adalah 2 benda yg sangat berbeza
ada yg mendapat ujian di dunia, balasan di akhirat
ada yg mendapat ujian didunia dan mendapat balasan juga didunia+di akhirat

jika kita tgk org tu memang dari lahir dia baik, tak pernah tgl smyg, hormat org tua, beriman tapi tak kaya, tak mendapat balasan didunia. tapi mungkin dia mendapat balasan baik di akhirat. itu adalah ujian dariNYA kpd dia.

jika tgk org tu alim, imam kampung, pandai mengaji semua segi tapi anak2 dia semua tak menjadi. semua anaknya tidak menjadi imam / tidak mengikut perintah tuhan. itu adalah balasan dari kisah silamnya yg kita tidak tahu.



ada yg di uji sehari
ada yg di uji bertahun
namun yg di uji tetap akan mendapat balasan
sama ada di dunia ataupun akhirat.

semoga kita berjaya menempuhi semua ujian dlam hidup kita supaya mendapat balasan yg baik di akhirat sana
tidak kira sama ada ujian kaya miskin , keluarga porak peranda, bisnes tak jadi, selalu kena tipu and etc
kita redha dan berserah selepas kita usaha.
tuhan tak pernah mengecewakan hambanya.


jika ada doa anda tidak diperkenan kan anggaplah bukan masa nya lagi
sesungguhnya DIA maha mengetahui .

allahuakbar ! allahuakbar ! allahuakbar !

14 comments:

  1. slm jumaat sis.. info yang sgt bermanfaat buat Fiza hari nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah dapat share something yg manfaat :)
      thanx sudi baca ^__^

      Delete
  2. Allah adalah perancang yang paling tepat dan bijaksana. Ada sebab sesuatu berlaku ke atas kita ^_^ jadi kena lah banyak2 bersabaq .. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul!
      sabar dan istiqamah dalam apa juga keadaan :)

      Delete
  3. Replies
    1. amiiiiiiiin :)
      sy pun suka ^__^

      Delete
  4. Subhanallah.. sesuatu yg baik utk direnungkan.. Salam Jumaat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah sedikit sbnyak penulisan sy dapat memberi manfaat kpd pmbca :)
      insyaAllah

      Delete
  5. Ujian dan balasan yang kita kena terima..yang penting muhasabah dirikanMG..tak perlu salahkan orang lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup btul tu ..xperlu salahkan org lain
      tgk kelemhan diri kita sendiri dlu :)

      Delete
  6. Insyaallah..semoga segala ujian didunia n akhirat penyudahnya balasan yg baik2 saja buat kita..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah
      sama samalah berdoa utk diri kita :)

      Delete
  7. sesuatu yg diaturkan utk kita, pasti ada hikmahnya

    ReplyDelete
  8. Semua telah tertulis. Kita menjalankan apa yang disuruh sahaja. =)

    ReplyDelete

Rakan Google+

Rakan Blogger