Takde Beza Rumah Banglo Atau Rumah Papan - Denhanda

9 Sep 2013

Takde Beza Rumah Banglo Atau Rumah Papan

gila MG ni.
dah sah2 kot rumah banglo tu cantik , rumah papan tu kurang cantik sikit
memang rumah papan cantik lagi dari umah banglo kalau dijaga.
kalau tak jaga, hamek! makan dek anai2 lepas tu roboh la.
rumah banglo pun kalau tak jaga macam rumah hantu jugak rupa
kan?

banglo ada org tinggal

banglo yg di tinggalkan

rumah papan berjaga

rumah papan tak berjaga

nampak tak beza dan mana yang sama nya di situ?
belum sampai tagline lagi ni

MG sebenarnya nak cakap pasal rumah yg akan kita tnggal selamanya sorang2 tanpa kaum keluarga atau kawan kawan.

korang sure dah boleh agak kan?

rumah yg akan kita tinggal selamanya ialah



haaa, yg ni sure kamu orang nampak persamaan nya kan?
memang takde beza kalau duduk rumah banglo 8 tingkat atau rumah papan yg berkaki tu

yang bezanya amal kebaikan kita kat dunia ni utk tentukan rumah kita selepas mati nanti
lapang sempit
terang ke gelap
wangi ke busuk
selesa ke tak
ada org teman ke tak (ayat2 al-Quran boleh jadi teman masa dalam kubur)


Sebagaimana sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud : “Barangsiapa yang membaca Al-Quran dan mengamalkan segala apa yang terdapat di dalamnya,  maka Allah akan memakaikan mahkota kepada  kedua ibu bapanya pada hari kiamat kelak  di mana cahayanya lebih terang daripada  cahaya matahari di dunia.  Maka kamu tidak akan menduga bahawa pahala itu disebabkan amalan yang seperti ini”.


apabila mayat itu dikafankan orang itu akan datang mendiami antara dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai akan pulang ke rumah dan datanglah dua malaikat yakni Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.





Allah telah menjanjikan al-Quran sebagai pemberi syafaat terulung dan janji Allah itu adalah benar.
Dekatilah al-Quran dan jadikanlah ia sebagai peneman hidup dikala suka dan duka di dunia ini supaya kita beroleh syafaatnya.

selamat beramal dan jgn lupa mengaji walaupun sepotong ayat .


10 comments:

  1. Memang takde beza..dekat dunia nie boleh la dibeza-bezakan..di akhirat kelak,mereka semua sama tanpa memandang darjat dan keturunan..

    ReplyDelete
  2. nice entry dear.... semua tu hanya di dunia, tapi sebenarnya kita sama saja..

    ReplyDelete
  3. entri yang bagus untuk di share yang.. thanx!!

    ReplyDelete
  4. As salam..nice entri..peringatan bersama. Saya dah follow ya

    ReplyDelete
  5. Betul tu MG..kat dunia pun kalau tak terjaga tiada bezanya apatah lagi disana..Yang membezakan kita hanyalah amalan...

    ReplyDelete
  6. beza pada org gilakan kemewahan,
    nice share,
    tringat plak lawak bujang lapuk pasal umah kubur nie.
    hehe.

    ReplyDelete
  7. memang xde beza pun.. so, hrgailah di mana pun tmpat kita berteduh..

    ReplyDelete
  8. harap kita semua beringatlah mcm ni
    kadag2 sibuk megejar kemewahan dunia smpai lupa dunia yg lagi 1 kekal abadi.
    bekalan apa yg akan kita bawa ke sana?
    ingtkan org lain dpt ingtkan di sndri juga yg sering alpa
    sering meremehkan benda2 mcm ni ..
    sedih ..dunia ..

    ReplyDelete
  9. memang tak ada beza dik...nice sharing..

    ReplyDelete

Rakan Google+

Rakan Blogger